Produksjonskjeden
Denne aktiviteten er et steg i retning av å forstå de ulike leddene i en produksjonskjede. Reflektere over forskjeller i arbeidsforhold og rettigheter mellom de forskjellige rollene. Oppmuntre til kritisk tenkning om hvordan varer produseres og konsumeres.
Aldersgruppe: Ungdom (15-19 år)
Varighet: 30-45 minutter
Forberedelser:
Materialer:
– Rollekort, slik at hver deltaker får ett hver (med en av de tre rollene: Designer, Fabrikkarbeider, Forbruker). Print ut dokumentet under, til du har så mange rollekort som du trenger. Det er to sett med roller på et ark.
– En liste med minst 15 påstander
– Stor plass for deltakere til å stå på en rekke og bevege seg fremover
Roller, med informasjon:
1. Clara, Designer: Clara er en talentfull motedesigner som jobber i et kreativt og komfortabelt miljø. Hun har en god lønn og tilgang til ressurser og opplæring som hjelper henne å utvikle seg faglig. Clara har fleksible arbeidstider og kan ofte jobbe hjemmefra. Hennes jobb innebærer å utvikle nye klesdesign og markedsføringsstrategier for å møte internasjonale motetrender.
2. Ravi, Fabrikkarbeider: Ravi jobber som fabrikkarbeider i en tekstilfabrikk. Han jobber lange dager under tøffe forhold uten tilstrekkelig beskyttelse eller helseforsikring. Ravi må sy klær i et høyt tempo for å møte strenge produksjonsmål. Til tross for harde arbeidsforhold, har han begrenset innflytelse på beslutninger som tas av ledelsen og har lite mulighet til videreutdanning eller karriereutvikling.
3. Emily, Forbruker: Emily er en bevisst forbruker som handler klær basert på mote- og funksjonskrav, samt påvirket av markedsføring og reklame. Hun har en tendens til å kjøpe produkter uten å vite om de er produsert under rettferdige forhold. Emily har makt til å påvirke markedet gjennom sine kjøpsvalg, men er ofte uvitende om arbeidsforholdene til de som har produsert varene hun kjøper.
Instruksjoner:
Introduksjon (5 minutter):
Forklar at dere skal utforske de forskjellige stadiene i en produksjonskjede, fra design til forbruker, med fokus på urettferdighet og ulikheter.
Hver deltaker får tildelt en rolle som enten Designer, Fabrikkarbeider, eller Forbruker.
Be deltakerne stille seg på en rekke, i grupper basert på hvilken rolle de har fått.
Lesing av påstander (20-30 minutter):
Les opp de 15 påstandene én etter én.
Deltakerne skal ta et skritt fremover hvis påstanden gjelder deres rolle. Forklar kort hvorfor påstanden gjelder den spesifikke rollen etter hvert skritt.
«Jeg tjener en betydelig høyere lønn sammenlignet med andre i produksjonskjeden.» (Designer)
«Jeg må jobbe lange timer uten overtidsbetaling.» (Fabrikkarbeider)
«Jeg har råd til å kjøpe produkter uten å tenke på prisen.» (Forbruker)
«Jeg jobber under farlige arbeidsforhold uten tilstrekkelig beskyttelse.» (Fabrikkarbeider)
«Jeg har tilgang til god helseforsikring og andre fordeler.» (Designer)
«Jeg kjøper ofte klær laget under urettferdige arbeidsforhold uten å vite det.» (Forbruker)
«Jeg må produsere et høyt antall varer for å beholde jobben min.» (Fabrikkarbeider)
«Jeg har fleksibilitet til å jobbe hjemmefra.» (Designer)
«Jeg vet lite om hvordan produktene jeg kjøper er laget.» (Forbruker)
«Jeg har lite eller ingen innflytelse på beslutninger som tas på arbeidsplassen.» (Fabrikkarbeider)
«Jeg må forholde meg til strenge tidsfrister, men har gode arbeidsforhold.» (Designer)
«Jeg får sjelden pauser i løpet av arbeidsdagen.» (Fabrikkarbeider)
«Jeg blir påvirket av markedsføring og reklame når jeg handler.» (Forbruker)
«Jeg jobber for en lønn som knapt dekker mine grunnleggende behov.» (Fabrikkarbeider)
«Jeg har mulighet til å videreutvikle meg og få opplæring på jobben.» (Designer)
Oppsummering og Refleksjon (5-10 minutter):
Diskusjon:
Etter at alle påstandene er lest opp, diskuter med gruppen hvilke roller som tok flest skritt fremover og hvorfor.
Reflekter over hvilke utfordringer og urettferdigheter som ligger i hver rolle.
Oppfordring til handling:
Spør deltakerne hvordan de kan bruke denne innsikten til å ta mer informerte valg som forbrukere.
Oppmuntre dem til å tenke på hvordan hver ledd i produksjonskjeden kan påvirkes positivt gjennom bevisste valg og handlinger.
Denne aktiviteten hjelper ungdom med å forstå kompleksiteten og urettferdighetene i produksjonskjeder, og hvordan ulike roller påvirkes forskjellig. Ved å fysisk bevege seg fremover, blir deltakerne mer bevisste på de forskjellige rollene og deres utfordringer.