fbpx

Hvordan arrangere et Globalløp eller en Global Challenge!

Dette er en side for deg som skal arrangere et Globalløp eller en Global Challenge. Her finner du informasjon om hvordan du oppretter, gir informasjon og gjennomfører et vellykket Globalløp eller en Global Challenge.

Siden inneholder også viktig informasjon om bruk av fargepulver, dersom dere har tenkt til det.

Slik gjennomfører du et Globalløp:

Før:

  • Lag en runde på ca. 500 m (eller den lengen dere vil ha). Bruk sperrebånd ved behov.
  • Mal gjerne et start/mål-banner. Dette er en morsom aktivitet å ha på leir! Heng det opp med tau eller stenger på startstreken.
  • Dere kan begynne å dele ut startnummer i god tid før løpet starter. Lag gjerne en liten stand der startnummerne kan hentes før løpet, men regn med å måtte dele ut rett før løpet også. Et startnummer og to til fire sikkerhetsnåler per deltaker. Dersom deltakerne registrerer antall runder selv, har ikke startnummerne noe annen funksjon enn å få en tusj-strek på, ved hver målpassering.
  • Dersom deltakerne ikke skal registrere runder selv etter løpet, må startnummerne kobles til hver enkelt deltaker i Connect365. Slik kan dere som arrangører samle inn startnummere (med tusj-streker på) etter løpet og legge inn antall runder på riktig deltaker.
  • Gi informasjon på fellessamlinger før løpet. Spesielt på større leirer, kan det være greit å gjøre dette flere ganger. Gi gjevne påminnelser om å samle sponsorer, finne et kreativt antrekk, osv.
  • Gjerne gjør klar til utstyr med mikrofon og musikk ved startstreken!

Underveis:

  • Ha en person som styrer lyd og musikk, det gir god stemning!
  • Ha en eller to personer som er speakere! Disse bør også ha kontroll på hva klokka er, slik at man kun løper tiden man har bestemt, og gir heads-up når man nærmer seg slutten av løpet. Alle får gjennomføre siste runde de har begynt på etter at tiden er ute.
  • Ha en eller to til å holde en felles oppvarmingsdans!
  • Ha en person som gir informasjon om hva pengene går til, rett før de skal løpe!
  • Ha tre personer eller flere, som tusjer streker på deltakernes startnummer under løpet. De kan gjerne stå under rett før startstreken, og ha på seg refleksvester så de er lett synlige. Slik holder dere styr på hvem som løper hvor mange runder.
  • Ha gjerne en stasjon med fargepulver underveis! Dette er det mange ungdommer som syns er morsomt. Ha minst tre personer som kaster pulveret opp i luften, slik at det dannes skyer med pulver. Husk å lese igjennom den viktige informasjonen, i avsnittet under, om hvordan pulveret skal brukes og ikke! I tillegg kan det være greit å ha et sted deltakerne kan løpe uten å få pulveret på seg. Ikke bruk pulver på arrangementer for barn under 13 år.
  • Dersom det er fint vær er det gøy å ha en stasjon med for eksempel vannpistoler, slik at deltakerne må løpe gjennom litt regn. Ha også en alternativ avstikker for de som ikke vil.
  • Oppfordre de som ikke løper/er tilskuere til å stå langs løypa og heie.
  • Ta bilder underveis!
  • Og husk å holde tiden!
  • I det løpet er ferdig minner dere deltakerne på at de må ta vare på startnummeret eller levere det inn til dere, slik at antall runder blir registrert.

Etter:

  • Dersom deltakerne skal registrere runder selv, så sender du en SMS i Connect365 som minner om at de må registrere runder. Dette gjør du i Connect, under Deltakere. Så trykker du på Send SMS og deretter på Register Repetitions. Trykk på send.
  • Om deltakerne ikke skal registrere sine egne runder, samler dere inn startnummerene. Så registrerer dere som arrangører antall runder på hver deltaker i Connect365, basert på antall streker for hver person.
  • Rydd opp etter løpet. Etterlat naturen slik den var før dere kom!
  • Av og til kan noen ha lagt inn sponsorer uten tlf.nummer. Dette betyr at vi ikke får sendt betalingsinformasjon til vedkomne. For å hindre dette, trykker dere på «Sponsors w/o mobile no.» samme som på bilde over, og dette sender en påminnelse til gjeldene deltakere om at de må legge det inn eller at de selv må sende betalingsinformasjon til deltakere. Dette bør gjøres 2-3 ganger, for å sørge for at det gjøres.
  • Skyll og vask godt av fargepulver fra deltakerne! Er det varmt og deilig vær, kan en hageslange, el. være en god og morsom løsning.
  • Når deltakerne har registrert sine runder, sender dere ut en betalingsmelding til sponsorene. Dette gjør du i Connect, under Sponsorer. Trykk på send SMS og Betalingsinformasjon. Trykk send. Dette må ofte gjøres flere ganger, og gjerne også i dagene etter løpet. Fyll inn at alle som ikke har fått betalingsinformasjon de siste 1 dagene, får SMS. Slik får alle som ikke har betalt SMS en gang til. Spør gjerne oss i KFUK-KFUM Global om hjelp!
  • Se etter hvor mye dere har samlet inn! Dette gjør du under Statistikk i Connect.
  • Finn ut hvem som vant eventuelle premier og del ut!
  • Feire at dere har samlet inn penger som gir barn og unge en mulighet til å endre verden!