Hvordan arrangere et Globalløp eller en Global Challenge!
Dette er en side for deg som skal arrangere et Globalløp eller en Global Challenge. Her finner du informasjon om hvordan du oppretter, gir informasjon og gjennomfører et vellykket Globalløp eller en Global Challenge.
Siden inneholder også viktig informasjon om bruk av fargepulver, dersom dere har tenkt til det.
KFUK-KFUM Global har lang tradisjon for å samle inn penger med innsamlingsløp. Deltakerne løper så mange runder (ca. 500 meter) de klarer på 30 minutter (på barneløp er det lurt å bare løpe i 15 min).
Deltakerne spør familie, venner og andre om å sponse seg. De kan sponse deltakeren med en sum per runde som hen klarer, eller de kan sponse med et fast beløp uavhengig av antall runder.
Når deltakerne har løpt, får sponsorene en SMS med betalingsinformasjon. De vil motta en link til personlig Vipps-betaling, i tillegg til KID og kontonummer om man ønsker å betale i banken.
En Global Challenge kan være nesten hva som helst. Du kan registrere antall pushups, strikkede meter, eller kilometer syklet, gått, løpt, eller svømt.
Om du velger å arrangere en Global Challenge er spillereglene og opplegget mer opp til deg som arrangør, men vi bruker samme system i Connect365 som vil hjelpe deg med å organisere og samle inn pengene. Noen av punktene i oversikten under er relevant for bruk av systemet i Connect365, men ellers står dere fritt til å gjennomføre slik dere selv vil!
Som med Globalløp, lar du deltakerne melde seg på og for eksempel registrere antall skritt, push-ups eller annet i systemet. Deltakerne samler også inn sponsorer til en Global Challenge, og du sender ut betalingsinformasjon når challengen er ferdig. Dette kan du lese mer om i avsnittene under.
På Rønningen Folkehøgskole, har de for eksempel tradisjon for å samle inn penger ved å gå avstanden mellom Egypt og Sør-Afrika. Denne challengen foregår over to uker og deltakerne går så mye de kan! De har også laget sitt eget poengsystem, hvor det å danse i en time f.eks. kan tilsvare 3 kilometer, mens å spille en fotballkamp kan tilsvare 5 kilometer. Slik trenger man ikke bare gå!
Alle skal kunne delta aktivt, uavhengig av fysiske forutsetninger. Siden en Global Challenge kan arrangeres over et tidsrom står man mye mer fritt å bestemme hvordan det skal gjennomføres. Det kan være at man i grupper møtes for å løpe, svømme, gå, eller sykle. Eller man tar pushups hjemme, i parken, i skogen, eller hvor det passer best for hver enkelt deltaker.
Slik gjennomfører du et Globalløp:
Før:
- Lag en runde på ca. 500 m (eller den lengen dere vil ha). Bruk sperrebånd ved behov.
- Mal gjerne et start/mål-banner. Dette er en morsom aktivitet å ha på leir! Heng det opp med tau eller stenger på startstreken.
- Dere kan begynne å dele ut startnummer i god tid før løpet starter. Lag gjerne en liten stand der startnummerne kan hentes før løpet, men regn med å måtte dele ut rett før løpet også. Et startnummer og to til fire sikkerhetsnåler per deltaker. Dersom deltakerne registrerer antall runder selv, har ikke startnummerne noe annen funksjon enn å få en tusj-strek på, ved hver målpassering.
- Dersom deltakerne ikke skal registrere runder selv etter løpet, må startnummerne kobles til hver enkelt deltaker i Connect365. Slik kan dere som arrangører samle inn startnummere (med tusj-streker på) etter løpet og legge inn antall runder på riktig deltaker.
- Gi informasjon på fellessamlinger før løpet. Spesielt på større leirer, kan det være greit å gjøre dette flere ganger. Gi gjevne påminnelser om å samle sponsorer, finne et kreativt antrekk, osv.
- Gjerne gjør klar til utstyr med mikrofon og musikk ved startstreken!
Underveis:
- Ha en person som styrer lyd og musikk, det gir god stemning!
- Ha en eller to personer som er speakere! Disse bør også ha kontroll på hva klokka er, slik at man kun løper tiden man har bestemt, og gir heads-up når man nærmer seg slutten av løpet. Alle får gjennomføre siste runde de har begynt på etter at tiden er ute.
- Ha en eller to til å holde en felles oppvarmingsdans!
- Ha en person som gir informasjon om hva pengene går til, rett før de skal løpe!
- Ha tre personer eller flere, som tusjer streker på deltakernes startnummer under løpet. De kan gjerne stå under rett før startstreken, og ha på seg refleksvester så de er lett synlige. Slik holder dere styr på hvem som løper hvor mange runder.
- Ha gjerne en stasjon med fargepulver underveis! Dette er det mange ungdommer som syns er morsomt. Ha minst tre personer som kaster pulveret opp i luften, slik at det dannes skyer med pulver. Husk å lese igjennom den viktige informasjonen, i avsnittet under, om hvordan pulveret skal brukes og ikke! I tillegg kan det være greit å ha et sted deltakerne kan løpe uten å få pulveret på seg. Ikke bruk pulver på arrangementer for barn under 13 år.
- Dersom det er fint vær er det gøy å ha en stasjon med for eksempel vannpistoler, slik at deltakerne må løpe gjennom litt regn. Ha også en alternativ avstikker for de som ikke vil.
- Oppfordre de som ikke løper/er tilskuere til å stå langs løypa og heie.
- Ta bilder underveis!
- Og husk å holde tiden!
- I det løpet er ferdig minner dere deltakerne på at de må ta vare på startnummeret eller levere det inn til dere, slik at antall runder blir registrert.
Etter:
- Dersom deltakerne skal registrere runder selv, så sender du en SMS i Connect365 som minner om at de må registrere runder. Dette gjør du i Connect, under Deltakere. Så trykker du på Send SMS og deretter på Register Repetitions. Trykk på send.
- Om deltakerne ikke skal registrere sine egne runder, samler dere inn startnummerene. Så registrerer dere som arrangører antall runder på hver deltaker i Connect365, basert på antall streker for hver person.
- Rydd opp etter løpet. Etterlat naturen slik den var før dere kom!
- Av og til kan noen ha lagt inn sponsorer uten tlf.nummer. Dette betyr at vi ikke får sendt betalingsinformasjon til vedkomne. For å hindre dette, trykker dere på «Sponsors w/o mobile no.» samme som på bilde over, og dette sender en påminnelse til gjeldene deltakere om at de må legge det inn eller at de selv må sende betalingsinformasjon til deltakere. Dette bør gjøres 2-3 ganger, for å sørge for at det gjøres.
- Skyll og vask godt av fargepulver fra deltakerne! Er det varmt og deilig vær, kan en hageslange, el. være en god og morsom løsning.
- Når deltakerne har registrert sine runder, sender dere ut en betalingsmelding til sponsorene. Dette gjør du i Connect, under Sponsorer. Trykk på send SMS og Betalingsinformasjon. Trykk send. Dette må ofte gjøres flere ganger, og gjerne også i dagene etter løpet. Fyll inn at alle som ikke har fått betalingsinformasjon de siste 1 dagene, får SMS. Slik får alle som ikke har betalt SMS en gang til. Spør gjerne oss i KFUK-KFUM Global om hjelp!
- Se etter hvor mye dere har samlet inn! Dette gjør du under Statistikk i Connect.
- Finn ut hvem som vant eventuelle premier og del ut!
- Feire at dere har samlet inn penger som gir barn og unge en mulighet til å endre verden!
Når du skal lage et Globalløp eller en Global Challenge, er første skritt å opprette en challenge i Connect365. Dette er datasystemet vi bruker for å organisere løpet, og samle inn pengene digitalt.
Du setter opp et Globalløp eller en Global Challenge ved å klikke på linken her.
Nå skriver du inn informasjon om challengen du skal holde. Du kan legge inn hvem som er arrangør, hva pengene skal gå til og hvilken dato løpet skal være. I tillegg velger du hva slags type challenge det skal være. Skal du holde et Globalløp, velger du løp som type.
Nå som du har opprettet et løp har du mulighet til å redigere mer. Legg inn sted for gjennomføring, beskrivelse av løpet, bilde og eventuelt flere roller (andre folk som kan redigere og administrere løpet).
Under Advanced settings kan du også redigere flere alternativer for ditt løp. Hvordan du vil sette disse opp, er opp til hvordan du vil gjøre din challenge. Det kan for eksempel være praktisk at deltakerne selv kan registrere antall runder i et løp og at de har muligheten til å sende betalingsinformasjon selv. Om du har spørsmål om disse tingene, så ta gjerne kontakt!
Når du har fylt inn informasjonen du trenger, og stilt inn de innstillingene som du ønsker, er det på tide å sende lenke til deltakerne! Det gjør du under Promote challenge. Der er det en lenke som du kan kopiere. Bruk lenken til å sende løpet til dine deltakere på e-post, sende til foresatte på SMS, eller legge ut på nettsider. Du kan også bruke lenken til å lage en QR-kode, som du kan skrive ut og henge opp. (Vi foreslår å bruke denne siden for å lage linken din til en QR-kode).
Det er lurt å sende link til Globalløpet eller Global Challengen til deltakerne i god tid, med informasjon om at de må skaffe sponsorer. Slik får man ofte inn mer penger. Les mer under om informasjon til deltakerne.
Deltakerne kan trenge hjelp til å melde seg på. I løpet av en leir kan det være lurt å ha flere påminnelser, før dagen man skal ha gjennomføre Globalløpet/Global Challengen. Si ifra hvem de kan ta kontakt med dersom de har problemer, og be deltakere/foresatte om lese over denne siden for mer informasjon.
Deltakerne bør få følgende informasjon:
– Hva går innsamlede penger til
– At de må spørre venner, familie og andre om å bli sponsor
– At de må melde seg på og registrere sine sponsorer i Connect365
– Hvilke informasjon bør de gi til sponsorer
– Det finnes kanskje premier til de som har flest antall sponsorer, løper flest antall runder, eller er mest kreativ?
Om dere har spørsmål kan vi alltid kontaktes av arrangører og deltakere: Kontaktinformasjonen vår finner du her.
Alt du trenger for å gjennomføre et vellykket Globalløp eller Global Challenge finner du i nettbutikken vår!
Vi har tradisjon for bruk av fargepulver på våre Globalløp. Dette er det mange unge som har stor glede av. Vi har sjelden opplevd problemer ved bruk av pulveret, men det er viktig at du får med deg følgende informasjon:
– Ikke bruk pulveret på arrangementer for barn under 13 år.
– Pulveret består blant annet av maisstivelse. Innholdsstoffene er kun naturlige.
– Produktet skal ikke svelges/spises.
– Pulveret skal heller ikke komme i øynene.
– Pulveret skal ikke kastes direkte i ansiktet på mennesker. Gi informasjon til de som skal kaste pulveret, om at de må kaste det opp i luften, slik at det danner en sky.
– Skyll og vask godt etter bruk.
– Produktet skal gå vekk fra klær ved vask. Det har en sjelden gang satt seg litt farge i klær, så det kan være lurt å ikke bruke dine fineste plagg.
Informasjonen over gjelder fargepulver fra følgende leverandør, som vi bruker: Fargepulver – Oslo Eventstudio