
Globalløp og global Challenge
Globalløp og Globalchallenge er en måte å kombinere innsamling av midler til veldedig formål samtidig som man aktivt setter en mer rettferdig verden på agendaen, og bevisstgjør gjennom handling.
Hva er et Globalløp eller en Globalchallenge?
Globalløp og Challenge er en aktivitet der deltakerne skaffer sponsorer som støtter deltakerens innsats. Sponsoren kan bidra med et fast beløp eller et beløp per repetisjon eller runde deltakeren gjennomfører. Jo flere runder eller repetisjoner deltakeren gjennomfører, jo større blir bidraget fra sponsorene. I systemet Connect365 registreres deltakere med sponsorer og antall repetisjoner, og betalingen blir gjort enkelt gjennom vipps eller konto direkte fra systemet. Ofte er et Globalløp en fast runde man løper, hvor man kan legge inn hinder eller aktiviteter langs løypa. En Globalchallenge kan være nesten hva som helst. Du kan registrere antall pushups, strikkede meter, eller kilometer syklet, gått, løpt, eller svømt.
Alle kan være med! I et klassisk Globalløp kan det gjøres kreative tilpasninger for å få med de aller minste, og de som kanskje ikke orker løpe så langt. I en Globalchallenge er det bare fantasien som setter grenser og det kan tilpasses alle.
Opprett et løp eller en challenge, eller delta på et arrangement nær deg. Samle sponsorer, gjennomfør løpet eller challengen og tenk på at pengene du har samlet inn vil gjøre verden mer rettferdig. Du kan opprette, administrere eller melde deg på et løp ved å trykke på knappen under.

Vi har laget en enkel veileder du kan se igjennom for å lære hvordan man melder seg på et løp! Bruk den selv, eller send den ut sammen med påmeldingsinformasjonen til løpet! Trykk på knappen under for å finne veilederen.
Hvordan gjennomføre?
Arrangøren setter opp et globalløp eller en challenge ved å klikke på linken over. Når arrangementet er opprettet, vil arrangør få mulighet til å dele en link eller QR-kode som kan settes inn i et program eller deles med deltakerne. Deretter kan de melde seg på ved hjelp av link eller QR-kode. I en tidsperiode før løpet bør løperne samle inn sponsorer som støtter dem med enten et fast beløp eller et beløp per runde. Jo lengre i forveien deltakerne kan gjøre dette, jo lettere er det å mobilisere sponsorer. Arrangøren kan enten bruke informasjon de har om sitt innsamlingsformål, eller ta kontakt med oss for å bestille mer informasjon eller et foredrag. Deltakerne lærer om hva de innsamlede midlene skal gå til, og hvordan de skal videreformidle dette.
Arrangementet starter med at de som ikke har registrert seg på forhånd ved hjelp av link/QR-kode gjør det. Dersom arrangør har valgt at runder registreres av løperen, trengs ikke startnummeret, da løperen selv holder tellinga. Dersom runder registreres av arrangør, må det deles ut startnummer med løperens navn på startnummeret. Arrangør bør deretter legge til rette for en felles bolk med oppvarming og informasjon om hva innsamlede midler går til. Selve løpet varer som regel i 30 minutter hvor deltakerne løper, går, hinker eller ruller flest mulig runder på ca 500 meter. Det handler ikke nødvendigvis om å løpe raskest mulig. Man kan lage mange kategorier som premieres, for eksempel mest kreative kostyme, mest innsamlet, raskest rundetid, flest runder osv. Alle skal kunne delta aktivt uavhengig av fysiske forutsetninger.
Arrangementet starter med at de som ikke har registrert seg på forhånd ved hjelp av link/QR-kode gjør det. Dersom arrangør har valgt at runder registreres av løperen, trengs ikke startnummeret, da løperen selv holder tellinga. Dersom runder registreres av arrangør, må det deles ut startnummer med løperens navn på startnummeret. Arrangør bør deretter legge til rette for en felles bolk med oppvarming og informasjon om hva innsamlede midler går til. Selve løpet varer som regel i 30 minutter hvor deltakerne løper, går, hinker eller ruller flest mulig runder på ca 500 meter. Det handler ikke nødvendigvis om å løpe raskest mulig. Man kan lage mange kategorier som premieres, for eksempel mest kreative kostyme, mest innsamlet, raskest rundetid, flest runder osv. Alle skal kunne delta aktivt uavhengig av fysiske forutsetninger.Siden en challenge kan arrangeres over et tidsrom står man mye mer fritt å bestemme hvordan det skal gjennomføres. Det kan være at man i grupper møtes for å løpe, svømme, gå, eller sykle. Eller man tar pushups hjemme, i parken, i skogen, eller hvor det passer best for hver enkelt deltaker. Det viktige er at man får god informasjon om hva pengene man samler inn går til. Ta gjerne kontakt med KFUK-KFUM Global for informasjonsressurser. Man kan også her lage mange kategorier som premieres, her kan man være kreativ. Alle skal kunne delta aktivt uavhengig av fysiske forutsetninger.
Dersom arrangøren har bestemt at løperne selv registrerer runder, må det settes av tid til dette rett etter løpet. Dersom arrangøren gjør dette, må noen ta ansvar for å samle inn startnummer og sette av tid til å legge inn runder. I en Globalchallenge registreres repetisjoner fortløpende av deltakerne gjennom tidsperioden for challengen. I nettverktøyet kan man også følge med på hvor mye penger man samler inn, arrangører eller deltakerne selv kan sende ut SMS eller link til sponsorene for betaling. De vil motta en link til personlig Vipps-betaling, i tillegg til KID og kontonummer om man ønsker å betale i banken. Deretter kan man kåre vinnere ut fra valgte kriterier, og kanskje arrangere underholdning for å feire at løpet eller challengen er over. Feir at dere har samlet inn penger som gjør en stor forskjell for ungdom!
