Cultionary
Hva er ditt bilde av mennesker fra andre land? Kan du tegne det? Hvis du liker Fantasi eller Pictionary, er Cultionary noe for deg.
Tema: Forestillinger, stereotyper og fordommer.
Tid: 45 minutter – 2 timer (avhengig av størrelsen på gruppa)
Antall deltakere: Ubegrenset.
Mål:
- Å arbeide med og utforske våre stereotyper og fordommer om andre mennesker
- Å arbeide med forestillinger vi har om minoriteter
- Å forstå hvordan stereotyper fungerer
- Å utvikle kreativitet og spontanitet i gruppa
Forberedelser:
- en liste av ting deltakerne skal tegne
- flipover og tusj til å skrive ned poengene
- papir (A4) og penner til deltakerne
- limbånd eller tegnestifter til å henge opp tegningene.
Instruksjoner:
Del deltakerne inn i grupper på tre eller fire.
Del ut papir og penner til alle gruppene, og spre gruppene slik at de sitter med en viss avstand fra hverandre.
Be en deltaker fra hver gruppe komme fram og gi dem et ord.
Deltakerne går tilbake til sine grupper og tegner ordet mens de andre gjetter hva det er.
Det er kun lov å tegne figurer; tall og bokstaver er ikke tillatt. Det er ikke tillatt å samtale – kun lov å gjette på ordet.
Når ordet er gjettet riktig, gir gruppa et signal.
Noter poengsummen på flipoveren.
Etter hver runde, be den som tegner å skrive ordet på arket, om gruppe ble ferdig eller ikke.
Be gruppa sende fram en ny deltaker til å motta et nytt ord.
Heng tegningene opp slik at de kan sammenlignes.
- rasisme
- forskjeller
- utdanning
- diskriminering
- anti-semittisme
- flyktning
- konflikt
- europeisk
- nordmann
- bonde
- fattigdom
- muslim
- homofil
- HIV-smittet
- Sigøyner
- Japaner
- Russer
- Afrikaner
- menneskerettigheter
- media
- turist
- utlending
- solidaritet
- en blind person
- kjærlighet
- araber
Evaluering:
- Spør deltakerne om de syntes det var vanskelig.
- Be deltakerne kommentere de ulike tegningene og de ulike måtene det samme ordet er blitt tegnet på.
- Spør dem om det er slik at forestillingene samsvarer med virkeligheten og spør de som tegnet hvorfor de gjorde det nettopp slik.
- Spør hvor vi får våre forestillinger og fordommer fra, om de er negative eller positive og om hva slags virkning de har på vårt forhold til dem det gjelder.