Menstruasjonsfattigdoms-spillet
Mål: Å belyse forskjellene i menstruasjonshelse og hygiene på tvers av ulike land og kulturer, samt å fremme empati og forståelse blant deltakerne.
Materialer som trengs:
- Rollekort (ett for hver deltaker)
- En liste med utsagn for aktiviteten
- Et område der deltakerne kan stille seg opp på linje og bevege seg fremover
Rollekort:
En jente fra rurale Kenya
Navn: Amina
Alder: 14
Bakgrunn:
Bor i en liten landsby hvor tilgangen til sanitærprodukter er begrenset. Familien sliter økonomisk og prioriterer grunnleggende behov som mat og husly fremfor mentruasjonsprodukter.
Utfordringer:
– Mister 4 skoledager hver måned på grunn av manglende tilgang til sanitærbind, noe som tilsvarer 6 uker med tapt skolegang hvert år.
– Bruker improviserte materialer som klut, som er ubehagelige og noen ganger fører til infeksjoner.
– Føler seg flau og isolert under menstruasjonen.
Mål/drømmer:
Ønsker å bli lærer og hjelpe andre jenter i landsbyen sin.
En jente fra Sveits
Navn: Sophie
Alder: 15
Bakgrunn:
Bor i et forstadsområde med tilgang til alle nødvendige fasiliteter. Familien er støttende og åpen for å diskutere helseproblemer.
Utfordringer:
– Synes menstruasjon er flaut, og er ukomfortabel med å snakke om det med venner.
– Til tross for tilgang til menstruasjonsprodukter, føler hun seg stresset over å håndtere mensen på offentlige steder.
Mål/drømmer:
Ønsker å bli lege og bidra til å bryte ned tabuer rundt menstruasjon.
En jente fra et mellominntektsland (f.eks. Brasil)
Navn: Maria
Alder: 16
Bakgrunn:
Bor i en liten by, hvor tilgangen til menstruasjonsprodukter er bedre enn i rurale områder, men fortsatt ikke garantert. Kommer fra en middelklassefamilie som har råd til grunnleggende menstruasjonsprodukter, men møter av og til økonomiske utfordringer.
Utfordringer:
– Må noen ganger velge mellom å kjøpe skoleutstyr og menstruasjon-artikler.
– Opplever noe samfunnsstigma og misoppfatninger rundt menstruasjon.
Mål/drømmer:
Ønsker å bli sosialarbeider og arbeide for bedre utdanning og ressurser for menstruasjonshelse i sitt lokalsamfunn.
Instruksjoner:
1. Del ut rollekort: Hver deltaker får et rollekort som beskriver karakterens situasjon angående menstruasjonshelse og hygiene. Rollene skal holdes hemmelige for andre.
2. Rolleforberedelse: Gi deltakerne noen minutter til å lese gjennom rollekortet og tenke over karakterens situasjon.
3. Stille opp på linje: Be alle deltakerne stille seg skulder ved skulder ved startlinjen.
4. Lesing av utsagn: Les følgende utsagn ett etter ett. Etter hvert utsagn tar deltakerne et skritt frem hvis det gjelder for deres karakter.
Utsagn:
– Jeg/min familie har råd til å kjøpe sanitærbind/tamponger når jeg har mensen.
– Jeg har god kunnskap om menstruasjon.
– Jeg føler meg komfortabel med å snakke med foreldrene mine om menstruasjon.
– Jeg har lært om menstruasjon og menstruasjonshygiene på skolen.
– Jeg blir ansett som «urent» når jeg har mensen.
– Jeg kan ikke leve mitt normale liv under menstruasjonen: Jeg må holde meg borte fra familien, jeg kan ikke lage mat, eller utføre andre oppgaver.
– Jeg har ikke lov til å gå inn på kjøkkenet når jeg har mensen.
– Jeg får god helsehjelp hvis jeg blir syk.
– Jeg blir hjemme fra skolen når jeg har mensen.
– Jeg får høre at jeg kan smitte andre med sykdommer som kreft når jeg har mensen.
– Jeg har garantert tilgang til rent vann.
– Jeg kan dusje når jeg har mensen.
– Jeg risikerer barneekteskap når jeg begynner å menstruere.
Refleksjon:
Gruppe-refleksjon: Etter aktiviteten samler du deltakerne og ber dem rekke opp hånden basert på deres roller.
Diskusjon i par: Par sammen deltakere som endte opp på forskjellige steder. Hvert par leser hverandres rollekort og diskuterer hvordan det føltes å være i karakterens situasjon.
Gruppe-spørsmål:
– Hvem var fra rurale India? Hvordan føltes det å se andre gå videre mens du ble stående igjen?
– Hvem var fra Sveits? Hvordan føltes det å gå forbi alle andre?
Informativ diskusjon:
Global kontekst: Del informasjon om situasjonen for jenter og kvinner rundt om i verden ved å bruke fakta som:
– I Nepal og India får kvinner noen ganger ikke lov til å røre mat eller avlinger under menstruasjonen på grunn av overtro.
– Jenter i Bolivia blir fortalt at menstruasjonsblod kan forårsake alvorlige sykdommer som kreft hos andre.
– I enkelte regioner i Nepal eller Vanuatu blir kvinner sosialt ekskludert eller til og med utvist under menstruasjonen og møter farlige forhold.
Oppsummering:
Oppfordre deltakerne til å reflektere over forskjellene og diskutere hvilke tiltak som kan tas for å bekjempe menstruasjonsfattigdom og fremme menstruasjonshelse og hygiene globalt. Fremhev viktigheten av utdanning, tilgang til sanitærprodukter og å bryte ned tabuer og misoppfatninger rundt menstruasjon.
Denne aktiviteten vil hjelpe deltakerne med å forstå de ulike utfordringene som mennesker rundt om i verden står overfor når det gjelder menstruasjonshelse og hygiene, og fremme empati og en dypere forståelse av globale spørsmål knyttet til kjønnsrettferdighet.