fbpx

Menstruasjonsfattigdoms-spillet

Mål: Å belyse forskjellene i menstruasjonshelse og hygiene på tvers av ulike land og kulturer, samt å fremme empati og forståelse blant deltakerne.

Materialer som trengs:

  • Rollekort (ett for hver deltaker)
  • En liste med utsagn for aktiviteten
  • Et område der deltakerne kan stille seg opp på linje og bevege seg fremover

Rollekort:

En jente fra rurale Kenya

Navn: Amina

Alder: 14

Bakgrunn:

Bor i en liten landsby hvor tilgangen til sanitærprodukter er begrenset. Familien sliter økonomisk og prioriterer grunnleggende behov som mat og husly fremfor mentruasjonsprodukter.

Utfordringer:

– Mister 4 skoledager hver måned på grunn av manglende tilgang til sanitærbind, noe som tilsvarer 6 uker med tapt skolegang hvert år.

– Bruker improviserte materialer som klut, som er ubehagelige og noen ganger fører til infeksjoner.

– Føler seg flau og isolert under menstruasjonen.

Mål/drømmer:

Ønsker å bli lærer og hjelpe andre jenter i landsbyen sin.

En jente fra Sveits

Navn: Sophie

Alder: 15

Bakgrunn:

Bor i et forstadsområde med tilgang til alle nødvendige fasiliteter. Familien er støttende og åpen for å diskutere helseproblemer.

Utfordringer:

– Synes menstruasjon er flaut, og er ukomfortabel med å snakke om det med venner.

– Til tross for tilgang til menstruasjonsprodukter, føler hun seg stresset over å håndtere mensen på offentlige steder.

Mål/drømmer:

Ønsker å bli lege og bidra til å bryte ned tabuer rundt menstruasjon.

En jente fra et mellominntektsland (f.eks. Brasil)

Navn: Maria

Alder: 16

Bakgrunn:

Bor i en liten by, hvor tilgangen til menstruasjonsprodukter er bedre enn i rurale områder, men fortsatt ikke garantert. Kommer fra en middelklassefamilie som har råd til grunnleggende menstruasjonsprodukter, men møter av og til økonomiske utfordringer.

Utfordringer:

– Må noen ganger velge mellom å kjøpe skoleutstyr og menstruasjon-artikler.

– Opplever noe samfunnsstigma og misoppfatninger rundt menstruasjon.

Mål/drømmer:

Ønsker å bli sosialarbeider og arbeide for bedre utdanning og ressurser for menstruasjonshelse i sitt lokalsamfunn.

Instruksjoner:

1. Del ut rollekort: Hver deltaker får et rollekort som beskriver karakterens situasjon angående menstruasjonshelse og hygiene. Rollene skal holdes hemmelige for andre.

2. Rolleforberedelse: Gi deltakerne noen minutter til å lese gjennom rollekortet og tenke over karakterens situasjon.

3. Stille opp på linje: Be alle deltakerne stille seg skulder ved skulder ved startlinjen.

4. Lesing av utsagn: Les følgende utsagn ett etter ett. Etter hvert utsagn tar deltakerne et skritt frem hvis det gjelder for deres karakter.

Utsagn:

– Jeg/min familie har råd til å kjøpe sanitærbind/tamponger når jeg har mensen.

– Jeg har god kunnskap om menstruasjon.

– Jeg føler meg komfortabel med å snakke med foreldrene mine om menstruasjon.

– Jeg har lært om menstruasjon og menstruasjonshygiene på skolen.

– Jeg blir ansett som «urent» når jeg har mensen.

– Jeg kan ikke leve mitt normale liv under menstruasjonen: Jeg må holde meg borte fra familien, jeg kan ikke lage mat, eller utføre andre oppgaver.

– Jeg har ikke lov til å gå inn på kjøkkenet når jeg har mensen.

– Jeg får god helsehjelp hvis jeg blir syk.

– Jeg blir hjemme fra skolen når jeg har mensen.

– Jeg får høre at jeg kan smitte andre med sykdommer som kreft når jeg har mensen.

– Jeg har garantert tilgang til rent vann.

– Jeg kan dusje når jeg har mensen.

– Jeg risikerer barneekteskap når jeg begynner å menstruere.

Refleksjon:

Gruppe-refleksjon: Etter aktiviteten samler du deltakerne og ber dem rekke opp hånden basert på deres roller.

Diskusjon i par: Par sammen deltakere som endte opp på forskjellige steder. Hvert par leser hverandres rollekort og diskuterer hvordan det føltes å være i karakterens situasjon.

Gruppe-spørsmål:

– Hvem var fra rurale India? Hvordan føltes det å se andre gå videre mens du ble stående igjen?

– Hvem var fra Sveits? Hvordan føltes det å gå forbi alle andre?

Informativ diskusjon:

Global kontekst: Del informasjon om situasjonen for jenter og kvinner rundt om i verden ved å bruke fakta som:

– I Nepal og India får kvinner noen ganger ikke lov til å røre mat eller avlinger under menstruasjonen på grunn av overtro.

– Jenter i Bolivia blir fortalt at menstruasjonsblod kan forårsake alvorlige sykdommer som kreft hos andre.

– I enkelte regioner i Nepal eller Vanuatu blir kvinner sosialt ekskludert eller til og med utvist under menstruasjonen og møter farlige forhold.

Oppsummering:

Oppfordre deltakerne til å reflektere over forskjellene og diskutere hvilke tiltak som kan tas for å bekjempe menstruasjonsfattigdom og fremme menstruasjonshelse og hygiene globalt. Fremhev viktigheten av utdanning, tilgang til sanitærprodukter og å bryte ned tabuer og misoppfatninger rundt menstruasjon.

Denne aktiviteten vil hjelpe deltakerne med å forstå de ulike utfordringene som mennesker rundt om i verden står overfor når det gjelder menstruasjonshelse og hygiene, og fremme empati og en dypere forståelse av globale spørsmål knyttet til kjønnsrettferdighet.

Kilder for videre lesing: